Címlapsztori

» A dohányzás ártalmai 8 (2011.03.24)

Hogyan szokjunk le?

 
dohanyzas_leszokas1.jpgValaki egyszer azt mondta: „A dohányzásról könnyű leszokni, nekem már vagy tízszer sikerült…” A cigarettát csak addig egyszerű letenni, amíg nem próbáljuk meg. Csak az első kísérlet után döbbenünk rá, hogy mennyire nehéz, mennyire behálózta a mindennapjainkat, mennyire függ tőle jó közérzetünk, biztonság- és boldogságérzetünk.
 
Habár egyre többen ajánlanak gyors és tartós leszokást ígérő módszereket, ezek ellenére egyáltalán nem csökken hazánkban a dohányosok száma, sőt, inkább növekszik. A régi dohányosok nem tudják letenni (csupán kb. 20%-uknak sikerül végleg), a fiatalok pedig hamar rászoknak. De vajon miért olyan nehéz abbahagyni a füstölgést?
 
Újra kell tanulni a helyes cselekvéssort
A dohányzás szenvedélyének fenntartásában egyrészt szerepet játszik a nikotin okozta függőség, de ez csak részben felelős. A dohányosok jelentős része „habituációs-szituációs” függőségben van, ami azt jelenti, hogy még a nikotinfüggőségnél is erősebb kötődést jelent a bizonyos helyzetekben, bizonyos tevékenységek közbeni rágyújtás. Ha valaki megszokta, hogy tévézés, telefonálás közben, étkezés után, várakozási időben, munkavégzés közben, stresszhelyzetben vagy kikapcsolódásként rágyújt, akkor az olyan mélyen vésődik az elméjébe a hosszú évek alatt (akár több tízezerszer is megismétlődött már), hogy újra kell tanulni minden cselekvéssort a cigaretta nélkül. Ez persze nem lehetetlen, csak sokszor nehezebb, mint gondolnánk.
 
Jobb megoldás is létezik
dohanyzas_leszokas2.jpgA fenti okok miatt a sokat reklámozott nikotinpótlás mint a leszokás egyik eszköze nem működik megfelelően, hiszen csak a nikotinfüggőségre koncentrál, ami a kisebbik probléma (ha valaki 3-4 napig nem dohányzik, akkor a nikotinfüggőség már megszűnik, a rágyújtás kényszere a megszokásból ered). Emellett a nikotinpótló készítményeknek számos mellékhatása lehet, amelyek akár súlyos formában is jelentkezhetnek. Ilyen pl. a vérnyomás emelkedése, a száj- és garatüregi gyulladások előfordulása, a szívritmuszavar vagy éppen a szívinfarktus. Ráadásul komolyabb keringési betegségekben (amelyek gyakran a dohányos életvitel következményei), 18 éves kor alatt, terhességben, szoptatás során nem szabad alkalmazni. Emellett számos gyógyszernek csökkentheti a hatását, ezért erre külön figyelni kell.
 
Léteznek más gyógyszerek is, amelyeket több-kevesebb sikerrel alkalmaztak már a dohányzásleszoktatásban, ezek a szerek vagy az agyban növelik azoknak az anyagoknak a mennyiségét, amelyek hozzájárulnak a nikotin okozta megelégedettségi érzés kialakulásában, vagy pedig pontosan elveszik ezt az érzést, ezáltal csökkentve a dohányzás okozta örömet. Habár a gyógyszeres segítség igénybevétele (orvosi felügyelet mellett) segíthet, mégsem jelent végleges és tartós megoldást.
 
Gyógyszer helyett
dohanyzas_leszokas3.jpgA leghatásosabb módszernek tartott leszoktatási technika az ún. viselkedésközpontú leszoktatás. Ez a dohányzás függőségét elsősorban a viselkedésforma függőségének tekinti, és arra koncentrál, hogy a tanult magatartásformáról egy másikra tudjon átállni a leszokni vágyó. A módszer csoportterápiát alkalmaz, mivel az a tapasztalat, hogy az azonos célokért küzdő emberek sokkal jobban tudják egymást segíteni, motiválni. A program keretében kiszámítják a dohányzásra eddig elköltött pénzösszegeket (hosszabb dohányos múlt esetén tízmillió forinton felüli összeg is kijöhet), feltérképezik, hogy kinek milyen jellegzetes rágyújtási szokásai vannak, és kidolgoznak egy stratégiát, hogy mit kell tenni, ha legközelebb az a szituáció előfordul. Lényegében előre felkészülnek a várható rágyújtási helyetekben való ellenállásra. Nagyon fontos, hogy kitűznek egy dátumot, amikor leteszik a cigarettát, és ekkora valamennyi dohányzáshoz kapcsolódó tárgyat is el kell tüntetni a lakásból a maradék cigarettától, a hamutálon át a kedvenc öngyújtóig, hiszen ezekre már úgyse lesz többet szükség. Ha valaki ezt a döntést meg tudja hozni, az nagy eséllyel megszabadul a dohányzás okozta rabságtól. A program fontos része az életmódváltás. El kell hagyni a kávé, alkohol, fűszeres ételek fogyasztását, mivel ezek csak gerjesztik a rágyújtás vágyát. Csökkenteni kell a bevitt energiamennyiséget, és sokkal többet kell mozogni, mivel a leszokás egyik (egyetlen) leggyakoribb káros következménye a hízás. Tudatosan, már a leszokás kezdetekor el kell kezdenünk ez ellen tenni.
 
Hittel könnyebb
dohanyzas_leszokas4.jpgA dohányzásról való leszokás sokkal inkább lelki, pszichés küzdelem, mintsem a nikotin elleni harc. Ha van hitünk, a leszokásban sokat segíthet az a tudat, hogy a teremtő Isten támogat bennünket az egészséges életvitel kialakításában, és erőt ad a feltörő vágyak feletti győzelemre. A dohányzástól való megszabadulás csodálatos érzés, elfelejtett ízek, szagok jelennek meg újra, kellemes lesz a lehelet, nem lesznek többé sárgák a körmök, néhány héten belül elmúlik a reggeli, fullasztó köhögés és még több pénzünk is marad. A dohányfüstmentes életvitel választása az egyik legjobb döntés, amit életünk során meghozhatunk!
 
 
Dr. Gáspár Róbert
egyetemi docens, gyógyszerész

Szeretne leszokni a dohányzásról? Egyedül nem sikerült?

LÉLEGEZZ SZABADON dohányzás leszokást segítő és támogató; tanfolyamot tartunk.
Időpontok: február 22.,23.,24.,25., napokon 17:30-tól.
Helyszín: MentŐ Mentál iroda
1052 Budapest, Kígyó u. 4-6. félemelet 3-as ajtó, 20-as kapucsengő.

A "Lélegezz szabadon" dohányzás leszoktató program segítségével, ez már több mint húsz millió embernek sikerült a világon.

Most nálunk is jelentkezhet, erre a csoportterápiás megközelítésű programra.

Jelentkezzen most!
Jelentkezési határidő: február 18.

Az alábbi elérhetőségek valamelyikén előzetes bejelentkezés szükséges:

E-mail: mentaliroda@sda.hu
Tel.: 06-30-220-5050
H-Cs. 14-19 óráig

02.png  01.png